skok do vsebin skok do navigacijskega menija

Kako zares delujejo električna kolesa?

Svet mobilnosti so v zadnjih letih revolucionirala električna vozila, od e-rolk do e-skirojev in avtomobilov. Med njimi so tudi električna kolesa, ki zaradi širokih možnosti uporabe navdušujejo celo paleto uporabnikov.

E-kolesa ne vozijo namesto nas, ampak nam z motorjem zgolj pomagajo pri kolesarjenju. Pa veste, kako deluje električno kolo, da nam omogoča udobno, hitro in varno vožnjo?

Gorsko električno kolo nam lahko olajša vožnjo.

Komponente električnega kolesa

Zaradi bliskovitega napredka tehnologije v zadnjih nekaj letih so danes praktično vse vrste koles (mestno, cestno, gorsko, treking) na voljo v e-obliki.

Električna kolesa vsebujejo prav vse sestavne dele klasičnih koles, kot so:

  • prednji in zadnji kolesni obroč s plaščem in z zračnico,
  • okvir,
  • krmilo,
  • sedež,
  • sprednje in zadnje vilice,
  • sprednja in zadnja zavora,
  • pedala,
  • pogon s prestavnim sistemom,
  • dinamo,
  • veriga in
  • obvezna oprema: zvonec, sprednja in zadnja luč, odsevniki.

Sproščujoča vožnja z električnim kolesom ob obali.

Poleg osnovnih komponent navadnih koles pa električna vsebujejo še:

  • motor – glavna in najpomembnejša komponenta,
  • baterija in polnilec baterije, ki predstavlja vir energije e-koles,
  • LCD-zaslon, ki nam kaže podatke o hitrosti, bateriji ipd.,
  • kontroler, s katerim vklopimo ali izklopimo električni pogon,
  • senzor, ki motorju sporoča, koliko moči potrebujemo pri poganjanju,
  • zavore za učinkovito in varno ustavljanje.

Električni motor

Motor predstavlja srce vsakega električnega kolesa.

Da lahko prevozno sredstvo sploh uvrstimo med e-kolesa, nam mora motor zgolj pomagati in ne poganjati namesto nas. Motor se torej aktivira šele, ko oseba vrti pedale. Vožnjo nam torej zgolj olajša – do katere mere, pa je odvisno od nas.

To je ena izmed ključnih razlik med e-kolesi in klasičnimi motornimi kolesi, saj ta ne zahtevajo poganjanja pedalov.

Motor je nameščen na sprednje ali zadnje kolo, lahko pa se nahaja tudi na okvirju kolesa. Če je motor na sprednjem ali zadnjem kolesu, je kolo nekoliko manj stabilno kot pri kolesih z motorjem na okvirju.

Tovarniške nastavitve električnih koles omogočajo najvišjo hitrost do približno 25 kilometrov na uro. Seveda lahko dosežete še večjo hitrost, vendar boste morali to storiti z lastnim poganjanjem pedalov in brez pomoči motorja.

Baterija za električno kolo

Baterija za električno kolo ima lahko različno moč, navadno od 350 do 500 vatov.

Največkrat uporabljajo litij-ionske baterije, nekatera kolesa pa so opremljena z nekoliko cenejšimi nikelj-kadmijevimi baterijami.

Baterije se napolnijo v dveh do osmih urah, nekatere pa se polnijo tudi med vožnjo navzdol. Zaradi občutne razlike v času polnjenja med različnimi modeli je pri nakupu e-kolesa ta podatek eden izmed bistvenih dejavnikov, ki jih res ne smete spregledati. 

Če se nam baterija med vožnjo izprazni, lahko električno kolo poganjamo sami. Ne pozabimo pa, da je zaradi večje teže e-koles v primerjavi s klasičnimi kolesi poganjanje brez pomoči motorja nekoliko težje.

Električno kolo na vrhu vzpona

Baterija za električno kolo je zaščitena s ključavnico, ki preprečuje krajo. Ko kolo parkiramo na javnem mestu, lahko baterijo enostavno snamemo s kolesa in jo odnesemo s sabo.

Pomembno je, da baterijo vedno napolnimo s priloženim originalnim polnilcem. S tem zagotovimo optimalno delovanje.

Če električnega kolesa nekaj časa ne uporabljamo, je priporočljivo, da baterijo napolnimo do 70 odstotkov in jo nato shranimo na varnem mestu, ki ni prevroče ali vlažno.

LCD-zaslon in kontroler

LCD-zaslon in kontroler se nahajata na krmilu električnega kolesa. Na zaslonu se nam prikažejo vsi podatki, povezani z vožnjo.

Na voljo imamo trenutno, povprečno in maksimalno hitrost.

Enoto hitrosti lahko izbiramo med kilometri in miljami. Na LCD-zaslonu lahko spremljamo tudi vse prevožene kilometre, prevožene kilometre na dan, čas vožnje in drugo statistiko vožnje.

Na zaslonu najdemo tudi indikator napolnjenosti baterije, ki nam kaže stanje baterije. Z njegovo pomočjo lahko preverimo, koliko kilometrov še lahko prevozimo s trenutno napolnjeno baterijo.

Pri tem svetujemo nekaj previdnosti, saj se maksimalni doseg navadno računa na ravnem terenu. Če vaša pot vsebuje številne vzpone, obstaja možnost, da se baterija izprazni hitreje.

Zaslon vklopimo s tipko na kontrolerju. Držimo jo približno dve sekundi.

Na kontrolerju se nahajata tudi gumba plus in minus, s katerima upravljamo podatke na zaslonu. Spreminjamo na primer stopnjo pomoči navzgor ali navzdol.

Električna kolesa imajo navadno od pet do devet stopenj, pri čemer je stopnja nič brez pomoči, stopnja devet pa omogoča največ pomoči.

Stopnjo nič nastavimo, če hodimo in kolo potiskamo ob sebi.

Na zaslonu se nam lahko prikaže tudi šifra morebitne napake na kolesu, npr. ko je baterija skoraj prazna ali ko pride do napake povezave ali zavor.

Senzor na pedalu

Senzor na pedalu zazna hitrost obračanja pedala.

Ko začnemo vožnjo, senzor zazna pritisk na pedale in nam pomaga speljati.

Speljevanje z električnim kolesom je tako lažje in bistveno hitrejše kot z navadnim kolesom.

Zavore

Na vsakem e-kolesu so zavore izrednega pomena, saj je kolo težje od klasičnega in dosega velike hitrosti.

E-kolesa so opremljena z disk ali hidravličnimi zavorami. Določeni modeli pa imajo motorne zavore, katerih glavna značilnost je, da se z njihovo pomočjo pri zaviranju polni baterija.

Z e-kolesom hitro premagujemo tudi daljše razdalje.

Z e-kolesom na dopust?

Če nas bodo e-kolesa spremljala na dopustu, moramo investirati tudi v prtljažnik, ki se priključi na vlečno kljuko. Električna kolesa so namreč pretežka, da bi jih dvigovali in montirali na strešne prtljažnike.

Vzdrževanje in popravilo koles

Kot ostala prevozna sredstva tudi električna kolesa za optimalno delovanje potrebujejo redno vzdrževanje.

Določene naloge lahko opravimo kar sami, npr. čiščenje okvirja kolesa, mazanje verige, preverjanje namestitve kablov in preverjanje tlaka v zračnicah.

Vsaj enkrat letno pa je priporočljivo, da električno kolo pripeljemo na pooblaščen servis koles.

Če med vožnjo zaznamo kakršno koli nevšečnost (npr. nenavaden hrup med poganjanjem, opletanje kolesa, neenakomerna vožnja), pa popravilo zaupajmo strokovnjakom na pooblaščenih servisih.

Električno kolo nam bo tako služilo vrsto let, vožnja z njim pa bo po zaslugi rednih pregledov tudi varnejša in prijetnejša.

14 dnevna­ pravica do­ vračila
14 dnevna­ pravica do­ vračila
SSL Zaščita
SSL Zaščita
Click&collect
Click&collect
Pogoji ­ poslovanja
Pogoji ­ poslovanja
 button.backToTop na vrh