Polnjenje električnega kolesa: Koliko časa zdrži baterija in kje ga polniti?
Še ne dolgo nazaj so električna kolesa poganjale po današnjih kriterijih precej nerodne, težke in do okolja bistveno manj prijazne klasične svinčene in nikljeve baterije. Lahko, da bo že v nekaj letih drugače, a zaenkrat so njihovo vlogo skoraj v celoti prevzele občutno lažje, okoljsko sprejemljivejše in zmogljivejše litij-ionske baterije. To so polnilne baterije, pri katerih se ioni med praznjenjem premikajo od negativne elektrode k pozitivni, med polnjenjem pa v obratni smeri. Na električnih kolesih so baterije sicer lahko nameščene na različnih mestih, toda sodobnejše kot je kolo, bolj z okvirjem integrirano baterijo ima.
Koliko časa zdrži baterija električnega kolesa?
Življenjsko dobo baterije električnega kolesa merimo s številom polnilnih ciklov. Sodobne litij-ionske baterije bi morale zdržati od najmanj osemsto do dva tisoč in več, celo do 2.500 polnilnih ciklov. Običajne litij-ionske baterije ob pravilni uporabi ponujajo vsaj osemsto do več kot tisoč polnjenj, njihova najsodobnejša različica, LiFePO4, pri kateri je kot katodni material uporabljen litij-železov sulfat, pa zagotavlja tudi že krepko več kot dva tisoč polnilnih ciklov. Pri čemer so LiFePO4 baterije stabilnejše in varnejše, ker enakomerno polnjenje in praznjenje baterijskih celic nadzira in uravnava nadzorni sistem BMS (battery monitoring system).
Pri uporabi električnega kolesa oziroma njegove litij-ionske baterije je najslabše, če razmišljamo po gorenjsko, torej »šparovno«. Tej vrsti baterij namreč najbolj dene, če je čim pogosteje v pogonu. V sezoni to pomeni, da električno kolo pogosto uporabljamo, baterijo pa polnimo vedno, ko jo lahko, tudi če ni povsem izpraznjena. Polnilni cikel, odvisno od vrste baterije, lahko traja od dve oz. 3–5 ur in več.
Težko bi rekli, da so litij-ionske baterije kljub vse pogostejši uporabi poceni. Zato je nadvse priporočljivo, da njihovo življenjsko dobo podaljšamo, dokler se le da. Čeprav proizvajalci običajno priporočajo, da te baterije pred naslednjim polnjenjem 100-odstotno izpraznimo, pa so testi pokazali, da je bistveno učinkoviteje, če jih izpraznimo le 75 do 85-odstotno, potem pa jih spet napolnimo. Na ta način lahko njihovo življenjsko dobo, torej število polnilnih ciklov, pri povprečno 80-odstotnem praznjenju podaljšamo celo za dvakrat.
Je pa zato treba za električno kolo občasno poskrbeti tudi pozimi. V nesezoni, ko kolesa ne uporabljate, vsaj ne pogosto, baterijo napolnite vsak mesec ali vsaka dva, saj ni priporočljivo, da se povsem izprazni. V tem primeru je ni treba povsem napolniti. Če imate električno kolo shranjeno v neogrevanem prostoru, recimo v garaži, pazite, da baterije ne polnite pri temperaturah pod lediščem, ker jo lahko s tem trajno poškodujete.
In kako dolgo baterija električnega kolesa zdrži z enim polnjenjem?
Dejanski doseg vožnje z električnim kolesom se lahko od nazivnih, obljubljenih vrednosti precej razlikuje. Ne nujno tako, da boste na slabšem. Na končni doseg močno vpliva teža potnika in način njegove vožnje, predvsem pogostost uporabe elektro pogona, dodatno pa tudi konfiguracija terena (mestna vožnja v službo z mestnim e-kolesom se precej razlikuje od vožnje navkreber z gorskim e-kolesom) in zunanja temperatura, ki vpliva zlasti na obnašanje baterije.
Sicer pa lahko doseg svojega električnega kolesa izračunate na podlagi podatka o energetski zmogljivosti baterije, ki jo izražamo v vatnih urah (Wh). Potrebujete podatek o napetosti v voltih (V) in zmogljivosti v amper urah (Ah), ki ju preprosto pomnožite (V x Ah = Wh).
Primer: zaloga energije baterije s 36 volti in 10 amper urami je 360 vatnih ur. Če boste pri vožnji z električnim kolesom varčni, boste za vsak kilometer na poti brez poganjanja porabili okoli 12 vatnih ur, zato boste s 360 vatnimi urami prevozili 30 kilometrov.
Kje polniti električno kolo?
Električno kolo je najcenejše prevozno sredstvo z motorjem. Ga je pa seveda vseeno treba polniti z električno energijo. Polnjenje sodobnega e-kolesa je karseda enostavno. Večina koles je opremljena s polnilcem, sestavljenim iz napajalnika, ki ima običajno na enem koncu režo za kabel. Vanjo pritrdite kabel, ki ste ga na drugi strani priključili v električno vtičnico. Kolo lahko namreč polnimo kar prek navadne (hišne) vtičnice. Ko je baterija kolesa napolnjena, nas na to, običajno z zeleno lučko, opozori kar sam polnilec.
V mestih je električno kolo zagotovo eno najprimernejših vozil, saj kljub kolesarjenju v službo ne bomo prišli prepoteni, poleg tega pa ga lahko polnimo tudi v času, ko delamo. To lahko naredimo tudi na primer v gostilni, hotelu, nakupovalnem središču in še kje. Po uporabi bomo ob koncu dneva e-kolo seveda priklopili na domačo vtičnico, da ga pripravimo za vožnjo naslednji dan. Kot rečeno: litij-ionsko baterijo napolnite vedno, ko jo lahko!